понеделник, 17 март 2008 г.

Оказа се, че корабите са големи замърсители на въздуха


Поредният доклад на Международния панел за климатичните промени към ООН разкрива, че замърсяването на атмосферата, причинено от корабите, е било сериозно подценявано досега и всъщност представлява голям дял от общите емисии на въглероден двуокис, изхвърляни в атмосферата. Това съобщи британският в."Гардиън", позовавайки се на предварителен вариант на доклада.Според документа миналата година корабната индустрия е изхвърлила в атмосферата 1.12 млрд. тона СО2, което представлява 4.5 на сто от емисиите на газа в атмосферата. За сравнение - авиацията е изхвърлила около 650 млн. тона. За разлика от корабите авиоиндустрията подлежи на постоянна критика, че замърсява и допринася за глобалното затопляне и даже миналия месец беше включена в схемата за търговия с емисии на Европейския съюз.Авторите на доклада коментират, че досегашните методи за изчисление на замърсяването от корабите са били непълни и затова то е било сериозно подценявано, като данните са сочели, че представлява най-много 400 млн. тона. Именно поради тази причина то избягва всякакви регулации и не присъства в нито един план за борба с климатичните промени. Това от своя страна води до масово пренасочване към водния транспорт, замърсяването от който ще се увеличи с 30 на сто до 2020 г.Докладът на ООН разкрива също, че корабите замърсяват морето и атмосферата не само с въглероден двуокис, но и със серни емисии и сажди. Те са основна причина за киселинните дъждове, както и водят до респираторни проблеми и рак на белите дробове. Най-сериозни последици за здравето на хората има във Великобритания и другите страни около Ламанша, тъй като там трафикът е най-голям в света. По-лошото е обаче, че се очаква тези емисии също да се увеличат с 30 процента през следващите 12 години.Според представители на корабната индустрия, цитирани от в."Гардиън", тя се опитва да намали емисиите и да оптимизира екологичното си поведение. За последните 20 години корабите са започнали да харчат два пъти по-малко гориво. Политици и представители на екологични организации са на мнение обаче, че трябва да има законодателни рестрикции за корабното замърсяване, вместо властите сляпо да се доверяват на добрата воля на индустрията.

Няма коментари: