понеделник, 17 март 2008 г.

Спорове в Брюксел спъват план за вредните емисии от коли


Амбициозната стратегия на Европейската комисия за енергийна ефективност и борба с климатичните промени се натъкна на първото си препятствие, след като вътрешни разногласия попречиха на приемането на общ план за намаляване на вредните емисии от автомобилите, предаде EUobserver. Планът, който трябваше да бъде приет в сряда, предвиждаше ограничаване на газовете, изпускани от нови модели коли, до 120 грама на километър до 2012 г. Между комисарите обаче възникна дискусия дали изискванията към автопроизводителите да бъдат задължителни или не. В резултат председателят на ЕК Жозе Барозу обяви, че приемането на плана се отлага за неопределен срок.Комисарят по околната среда Ставрос Димас се обяви за задължителни ограничения за количеството допустими емисии, тъй като не е било спазено доброволното споразумение, сключено между ЕС и автомобилните производители през 1999 г. По силата му всички коли трябваше да изхвърлят до 140 грама газове на километър до 2008 г. В момента автомобилите в съюза изпускат средно по 162 грама. Предложението на Ставрос бе подкрепено и от германския министър на околната среда Зигмар Габриел, който заяви, че това е единственият начин до 2020 г. общото количество емисии да се редуцира с 20 на сто.Но еврокомисарят по индустрията Гюнтер Ферхойген се противопостави, като заяви, че задължителните норми биха навредили на автомобилната индустрия, а оттам - и на цялата икономика на ЕС. "Несъмнено трябва да се придържаме към избраната стратегия за околната среда, но не и ако това застрашава икономическия растеж на Европа", се казва в писмо на Ферхойген до Барозу.Комисарят призовал за "по-интегриран подход" към проблема, като отговорността не лежи само върху автомобилните компании, а е разпределена между тях и производителите на гуми и гориво. Според Ферхойген по-успешният вариант е включването на емисиите от колите в търговията с вредни газове на съюза. Хора от автомобилния бранш окачествиха исканията на Димас като "несправедливи" поради значително по-големия интерес на купувачите към големите коли в сравнение с енергоспестяващите. Според Европейската федерация за транспорт и околна среда (T&E) до момента само четири европейски автопроизводителя ("Фиат", "Ситроен", "Рено" и "Пежо") имат реален шанс да достигнат желаните 140 грама на километър до 2008 г.

Няма коментари: